Hoi iedereen!
Dit is mijn MuZo blog. Ik nodig jullie van harte uit om een kijkje te nemen op deze blog. Je kan misschien enkele ideetjes opdoen of me een tip geven om een idee te verbeteren. Twijfel dus niet om eens te reageren op een bericht!

Groetjes Kelly...Geniet ervan!


donderdag 19 januari 2012

Muzostage Dworp


Hoi iedereen!

Vorige week zijn we een hele week met de 3e jaars naar Dworp geweest als creastage. Het was een heel leerrijke ervaring en hebben weer kunnen snoepen van leuke muzotechnieken en manieren van werken.

We zijn op 10 januari rond 9 uur vertrokken naar Dworp. Toen we aankwamen zijn we direct naar een voorstelling van Tiret  'Barbie Rama' gaan kijken. Het was een heel bijzondere voorstelling rond poppen, een heel andere manier van werken met poppen. Ik denk dat dit heel leuk is om met kinderen van de lagere school naar te gaan kijken.


Tijdens deze voorstelling werden ons volgende inzichten vooral duidelijk:


* Het was een andere, leuke en minder cliché manier van sprookjes vertellen.
* Dat je met weinig uitleg en verhaal toch een sprookje kunt vertellen. Er werd hoofdzakelijk gebruik gemaakt van barbiepoppen en andere kleine poppen.
* Met weinig decor toch de verbeelding van de kinderen kunnen aanspreken.
* Gebruik van steeds terugkerende muziek die het publiek aanspreekt.
* Interactief werken met het publiek, betrekken in het verhaal.


Als deze voorstelling was afgelopen zijn we lekker gaan eten in het restaurant van Dworp. Het eten was er ontzettend lekker ! ;) Mmmmm

Na de middag kregen we de kans om een workshop rond poppenspelen bij te wonen. Deze workshop werd gegeven door een poppenspeler van Tiret (hij heeft ook meegespeeld in de voorstelling van Vos en Haas). Het was een vrij lange workshop maar wel heel interessant. In het begin van het schooljaar hadden we al een korte workshop gekregen over poppenspelen waardoor we enkele technieken al kenden, tijdens de workshop in Dworp werden deze technieken verder verfijnd en ingeoefend. Ik vond het heel leuk om te doen want het is niet eenvoudig om een goede poppenspeler te zijn. Maar ik wou dit heel graag kunnen omdat ik het onzettend leuk vind om met poppen te werken in de lagere school, zelfs in een 6e leerjaar.

Enkele technieken die we ingeoefend hebben en aandachtspunten waar we op moeten letten:

* Spelletje ABC: oogcontact + bepaalde hoek waarin je met de pop gaat spelen.
* 10 tips om op een juiste manier met een pop aan het werk te gaan (articulatie, interactie publiek, zichtbaarhied voor iedereen,...)
* Iedereen zegt een zinnetje met de hand als handpop. Hierop gaf de poppenspeler feedback.
* Pop leren richten naar een voorwerp (roze tas). Hierbij gaan we het praten met de pop, de andere hand leren gebruiken en volgen met de ogen leren combineren.
* In 2 groepen recht over elkaar staan. De ene groep tracht via de handpop een situatie uit te leggen, de andere groep moet raden over welke situatie het gaat.
* Doe-moment: per groepje brachten de studenten een kleine voorstelling met de poppen.

Ik vond het ontzettend leuke opdrachten. Door de actieve meewerking van deze workshop kan ik nu veel beter overweg met een handpop.

Aandachtspunten:
* Overdrijven met de emoties van de pop.
* Zelf kijken naar u pop om het geloofwaardig te maken.
* Aandacht voor eigen kleding, in de zelfde tinten als de pop.

Avondactiviteit:
Als afsluiter van de dag kregen we een muzische avondactiviteit voorgeschoteld. Er kwamen twee fantastische artiesten een voorstelling brengen. Zij hebben ontzettend leuke interpretaties van poppen aan ons laten zien. Ze hebben in één voorstelling meer dan 5 verschillende manieren van poppenspelen getoond.


Voorbeelden:
* Als mens bewegen als een pop op het ritme van de muziek (pop kwam uit doos gekropen).
* Pop maken van een fietszadel en verschillende elementen van de fiets (reflector, fietstas, ..)
* Vanuit een strip verschillende stripfiguren tot leven laten komen.
* Via een projector en kleine materialen als wasspelen en gebruik te maken van water, visjes laten leven in het water en daar een verhaal rond vertellen (de wasspelden waren de popjes).
* Vanuit een papieren blad een masker maken. De maskers laten bewegen op muziek.

Als afsluiter kregen we een dansend poppenkoppel te zien. Dit was een van de artiesten die zich in een speciaal kostuum had verstopt en dit kostuum op handen en voeten liet dansen. Dit was heel indrukwekkend! De juiste bewegingen werden op de juiste moment gemaakt, dit vergt heel veel coördinatie van de poppenspeler!
Via deze avondactiviteit hebben we een groot assortiment aan poppenspelen gezien, dit zijn ideeën die heel toegankelijk zijn in de lagere school en zeker kunnen gehanteertd worden.

De tweede dag 11 januari, werden we willekeurig in groepen verdeeld door middel van een lekker tussendoortje (Marsen, Milky Way en Twixen). Ik vond dit een hele leuke manier om in de lagere school toe te passen, op die manier krijg je willekeurige groepen en leren kinderen die weinig met elkaar in contact komen ook samenwerken.
Ik behoorde tot de groep van de Milky Way's. We hadden een heel gevarieerde groep van studenten, ik zag het onmiddellijk zitten!

Het was de bedoeling dat we per groep, 3 workshops rond poppen in elkaar gingen steken. Deze opdracht was gebaseerd op de voorstelling die we de dag voordien gezien hebben.

Deze groep werd nog eens opgedeeld in 4 groepen:
-> Groep A: verzorgen van het ontvangst van de kinderen en verschillende evaluaties voorzien (evaluatie van de leerlingen, leerkrachten en studenten)
-> Groep B + C + D: maken van een workshop

We hebben eerst met de hele groep gebrainstormd over de verschillende mogelijkheden die we hadden om de workshops in elkaar te steken. Ook de mogelijkheden van evaluaties konden vernoemd worden.

Vanuit deze brainstorm hebben we groepen B,C en D ingedeeld. Iedereen mocht kiezen aan welke workshop ze wouden meewerken.

Wij hebben gekozen voor de workshops:
* Bewegingsexpressie: beeldhouwertje per twee, elkaar laten bewegen als poppen,...
* Muziek: poppenspel maken met eigen lichaam en materialen die ter beschikking waren ( borstel, papier, flessen,...).
* Beeld: maskers maken met natuurlijke materialen uit het bos.

De samenwerking tussen de hele groep verliep heel vlot waardoor we ook vroeger gedaan hadden met voorbereiden van de workshops en de komst van de kinderen. Ook de lectoren hadden dit opgevangen. We waren blijkbaar niet de enige groep die vroeger gedaan hadden dan de tijd die voorzien was.

We hebben dan nog een extra opdracht gekregen, deze heb ik jammer genoeg niet kunnen meedoen wegens ziekte.
Als avondactiviteit hebben we een muzoquiz gespeeld. Het was een hele muzische quiz met ontzettend veel rondes. Ik vond de quiz iets te lang maar wel heel leuk!

De dag nadien was het zo ver! De kinderen kwamen aan voor de workshops.

We hebben om de leerlingen te ontvangen een spel in elkaar gestoken  om de leerlingen in te delen in kleinere groepen. Ons spel was gebaseerd op (ter land- ter zee en ter lucht). We hebben  het omgevormd in sprookjesfiguren waarop onze workshops gebaseerd waren. De lln die afvielen kregen een bepaald figuurtje op hun kaak getekend en een naamkaartje. Op die manier deelden wij onze groepjes in. Elke groepje van leerlingen werd naar de verschillende workshops begeleid door een student van groep A (Ik, Emmelien en Wouter). Elke workshop werd ingeleid door een tableau-vivant met een verhaaltje bij. Dit verhaal (zelfgemaakt sprookje) werd gelezen door één van de begeleiders. Als het sprookje was voorgelezen werden de 'poppen', studenten van de workshop wakker om de leerlingen te begeleiden tijdens de workshop.

Als alle workshops waren afgelopen , vond er een toonmoment plaats. Met enkele begeleiders mochten de leerlingen een toonmoment in elkaar steken over de verschillende bevindingen die ze opgedaan hebben tijdens de workshops. Er werden ontzettend mooie dingen getoond door de leerlingen.

Als evaluatie voor de leerlingen van deze workshops lieten we de leerlingen een tekening maken over de verschillende workshops. Ze moesten er een gepast woord bij plaatsen dat nog niet bestaat. De leerlingen mochten vertellen waarover dat ging. Voor deze evaluatie hebben we jammer genoeg geen tijd meer gehad. De evaluatie voor de leerkracht en van het toonmoment zijn wel gelukt.

Als evaluatie voor de leerkracht hadden we een blad gemaakt met enkele criteria waarop we de leerlingen deze dag beoordeeld hebben. Dit werd beoordeeld door smileys. Deze evaluatieformulieren werden op het einde van de dag aan de leerkracht meegegeven.

Als evaluatie van het toonmoment hebben we iedere groep de opdracht gegeven om het toonmoment te laten eindigen met een tableau-vivant waarin werd weergegeven wat ze van deze dag vonden. Een klein woordje uitleg mocht maar was zeker niet verplicht.

Na het toonmoment en evaluatie was dez leuke dag afgelopen en hebben we de leerlingen terug naar hun leerkrachten gebracht.

Ik vond het een hele leuke dag waar ik ontzettend van heb genoten. Ik vond mijn taak als begeleidster van een groep en het verzorgen van de evaluaties heel leuk. Ik voel mij altijd heel goed in de rol van begeleidster en organisator dus dit was een opdracht naar mijn hart!

De kinderen verlieten Dworp rond 15u waardoor er nog voldoende tijd was om zelf aan een workshop deel te nemen. We hadden op voorhand de kans gekregen om onze keuzes vast te leggen. Ik had als eerste keuze 'beeld' en heb dan ook een workshop beeld meegedaan. Tijdens deze workshop werd onze tekentechniek verfijnd en mochten we schimmen maken van de natuur in Dworp. Van deze schimmen hebben we een grote landkaart gemaakt. Ik vond het een leuke workshop maar vond dit op deze dag een beetje overbodig. We waren eigenlijk een beetje moe van de leerlingen te begeleiden en hadden een uurtje vrijheid wel kunnen gebruiken.




Als avondactiviteit werden we in galakledij uitgenodig op de Muzo-Awards! Echt een super toffe avond. Er werd voor elk muzisch domein (bewegingsexpressie, dramatisch spel, muzisch taalgebruik, muziek en beeld) een award uitgereikt. We kregen voor elk muzisch domein 3 genomineerde filmpjes te zien. Hieruit moesten wij ,door een luid applaus, bepalen welk filmpje het beste was.We hebben hele mooie dingen te zien gekregen, vooral de genomineerde filmpjes voor muziek vond in wonderbaarlijk!

Daarna hebben we nog een danske geplaseerd op de dansvloer! Het was een super avond! :)

De laatste dag van Dworp, 13 januari, hebben met onze groep van de workshops een korte evaluatie gehouden over het verloop van de muzodag met de leerlingen. We hebben besloten dat de dag heel vlot verlopen was, dat we een hele goede samenwerking en communicatie hadden binnen ons team en dat er buiten enkele kleine details weinig op deze dag was aan te merken. Wat ons het meeste gestoord heeft was de ontzettend weinige aanwezigheid van de leerkrachten van de kinderen. Enkel tijdens de workshop zijn ze heel even aanwezig geweest. Dit was een workshop waar het het heel stil moest zijn, de leerkrachten kwamen ongestoord met veel lawaai binnen. Dit was echt ongepast.

Na deze bespreking hebben we nog een workshop 'muziek' meegevolgd.

In deze workshop hebben we:

* Muziek beluisterd en er het juiste gevoel bijgeplaatst (door een tekening te maken).
* Bij een gevoel een situatie geplaatst, die dat gevoel moest uitbeelden. Daarna hebben we deze situatie opnieuw uitgebeeld maar met behulp van instrumenten.
* Een filmpje zonder geluid bekeken. Bij dit filmpje hebben we de emoties benadrukt door gebruik te maken van muziekinstrumenten. Het gaf een fantastisch resultaat om het filmpje (beeld) met de instrumenten (geluid) te combineren.
Ik vond dit een heel interessante workshop met veel nuttige ideeën die ik zeker ga meenemen naar de lagere school!

Na deze workshop hebben we de bus ingeladen en zijn we huiswaarts gekeerd!

Kortom: ik vond dit een geslaagde Dworpervaring met weer een hele verrijking aan muzo-ideeën!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten