Hoi iedereen!
Dit is mijn MuZo blog. Ik nodig jullie van harte uit om een kijkje te nemen op deze blog. Je kan misschien enkele ideetjes opdoen of me een tip geven om een idee te verbeteren. Twijfel dus niet om eens te reageren op een bericht!

Groetjes Kelly...Geniet ervan!


donderdag 19 januari 2012

Muzobox: muzische groei

Als slot van mijn muziche groei dit academiejaar heb ik een muzobox gemaakt. In deze box worden enkele muzische hoogtepunten van de afgelopen drie jaar weergegeven. Ook met deze box heb ik enkele inzichten via een voorwerp proberen weergeven.


Ik heb als muzobox gekozen voor een reiskoffer omdat we bij muzo een reis door de muzo gemaakt hebben. De afbeeldingen aan de bovenklep van mijn koffertje wijzen op hoogtepunten tijdens muzo die ik nooit meer zal vergeten zoals Dworp tijdens het eerste jaar waar we de verschillende muzische domeinen en hun invulling hebben leren kennen, het koekenmannetje omdat we ons project rond muzo in het tweede jaar rond het koekenmannetje gemaakt hadden, een muziekladder omdat muziek meer is dan een liedje zingen, zo kan je tijdens muziek ook een liedritme maken, instrumenten bespelen, muziek beluisteren en het gevoel uit de muziek halen en nog veel meer en de twee vlinders om te benadrukken dat beeld veel meer is dan een prent inkleuren. Met de eerste vlinder (links) wil ik benadrukken hoe het vroeger was en met de rechtse vlinder wil ik aantonen dat we bij beeld de leerlingen zelf moeten laten tekenen en ze verschillende technieken laten gebruiken. We KNUTSELEN NIET maar gaan creatief aan de slag!

In de onderzijde van mijn reiskoffer heb ik verschillende voorwerpen gestoken die inzichten die ik tijdens muzo heb opgedaan weergeven. Ik heb een doolhof gemaakt omdat we tijdens muzo een weg hebben afgelegd met verschillende tegenslagen of dieptepunten. Als ik soms iets in gedachten had, kon ik het niet altijd verwezelijken of uitwerken.

De verrekijker wil benadrukken dat we verder hebben leren kijken dan gewoon een tekening maken, iets boetseren, een liedje zingen, een dansje in elkaar steken,... Je werkt vanuit een gedachte en werkt daarop verder, gebruik maken van andere, originelere technieken,....De leerlingen veel meer elementen van muzo laten ontdekken. De hoed wil vooral terugkijken op de lessen beeldopvoeding vorig jaar. Tijdens dat academiejaar hebben we gewerkt rond kledij. Ik vond dit een ontzettend interessant onderwerp en heb heel veel ideeën opgedaan tijdens deze lessen. De dobbelsteen wil vooral teruggrijpen naar Dworp, vorige week. We moesten verschillende workshops in elkaar steken voor kinderen van de lagere school, we hadden heel weinig materiaal om deze workshops uit te werken en toch hebben we dit tot een heel mooi resultaat kunnen brengen. Tijdens Dworp was de dobbelsteen op twee stenen terecht gekomen (weinig materiaal ter beschikking). Als ik de dobbelsteen op 5 stenen laat vallen, heb ik heel wat materiaal ter beschikking. Hiermee wil ik vooral benadrukken dat we niet altijd even veel materiaal ter beschikking hebben om te doen wat we willen doen met de kinderen, dat zal ook in de lagere school zo zijn. En als laatste heb ik het gebreide poppetje in mijn muzobox gestoken. Dit heb ik op het einde van het eerste academiejaar moeten maken tijdens beeld. Dit is een van de enige dingen die ik heb overgehouden aan dit jaar, ik heb er erg weinig geleerd.

Tot hier mijn weergave van mijn muzobox. Ik hoop dat jullie er iets aan gehad hebben en dat het ook jullie misschien een muzisch inzich heeft bijgebracht!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten