Tijdens de module 1e leerjaar hebben we gewerkt rond een bepaald thema. Ik heb gekozen voor het thema 'sprookjes'. Het leek me een heel boeiend thema waar je veel creatieve elementen in kon steken. Zowel in taal, wiskunde, wero en muzo moest het thema geïntegreerd worden. Voor taal heb ik een spel ontworpen waarbij de leerlingen sprookjeswoorden moesten maken en voor wiskunde veel rekenverhaaltjes gebruikt waarin sprookjesfiguren aan bod kwamen. Wero en muzo hangen heel sterk aan elkaar verbonden in het 1e leerjaar. Deze lessen lopen meestal door elkaar.
Enkele voorbeelden:
* Een les over kastelen: de leerlingen leren verschillende kenmerken van kastelen en maken hun eigen wandtapijt, dit vormen we om tot één groot wandtapijt voor in de klas.
* De leerlingen maken fruitsalade om sneeuwwitje terug wakker te maken.
* Een les waarbij het liedje ' Toverkrijtje' wordt aangeleerd door gebruik te maken van prenten.
*De leerlingen beelden het sprookje van 'Hansje en Grietje' uit en maken één groot snoephuisje waarin snoepjes verstopt liggen voor de leerlingen.
* Een les waarbij de leerlingen 3 opdrachten moeten uitvoeren om tot echte sprookjeshelden benoemd te worden. De opdrachten gaan over verschillende kenmerken van sprookjes.
Tijdens de stage heb ik deze lessen uitgevoerd. In de volgende blogberichten is te lezen hoe deze lessen verlopen zijn. Verder hebben we tijdens het toonmoment onze stand versierd met sprookjesmateriaal zoals een sprookjeskasteel, een hemel, sprookjesboeken, enkele elementen van onze lessen (fruitsalade, prenten, voorbeelden van spelen), prenten, knuffels,...

Geen opmerkingen:
Een reactie posten