Tijdens mijn stage heb ik een muziekles gegeven binnen het thema 'sprookjes'. Deze les is volledig gebasseerd op 'Het Toverkrijtje'. De inspiratie voor deze les heb ik opgedaan tijdens een sessie module 1e leerjaar. Ik heb uit deze sessie verschillende ideeën opgedaan om deze les te realiseren.
Ik ben vertrokken met het verhaal van 'Paultje en het paarse krijtje' voor te lezen. Nadien heb ik samen met de leerlingen het verhaal kort besproken zodat de leerlingen de essentie van het verhaal begrijpen. Ik heb toen ook een paars 'toverkrijtje' doorgegeven in de klas. Als de leerling het paarse krijtje doorgegeven kreeg, mocht de leerling vertellen wat hij/zij zouden toveren met dat krijtje. Er kwamen heel veel originele ideeën van de leerlingen zoals een leeuw, een vriend, een appelboom, een kamer vol snoep,.... Het was heel grappig om al die dingen te horen.
Daarna vertelde ik aan de leerlingen dat ik gisteren op de radio een heel leuk liedje had gehoord over een toverkrijtje. Het liedje ging over verschillende dieren die we kunnen tekenen met dat toverkrijte. Ik heb de leerlingen eerst het refrein van het liedje aangeleerd. Het is een kort refrein dat de leerlingen heel snel konden zingen.
Om het aanleren van het liedje niet te langdradig te maken, heb ik hen daarna een toverdier laten tekenen. Ze mochten zelf een heel gek dier tekenen. De leerlingen mochten nadien vertellen wat voor een dier ze hadden getekend.
Na de speeltijd heb ik dan de strofe aangeleerd door middel van prenten. De leerlingen kregen individueel alle dieren die in het lied voorkwamen op kleine prenten. Ze moesten de dieren in de juiste volgorde leggen naargelang ze voorkwamen in het lied. Nadien controleerde ik samen met de leerlingen de volgorde door grote prenten aan bord te hangen. De strofe kon ik door deze prenten aanleren.
Het was een ontzettend leuke les. Vooral het aanleren van de strofe met de prenten was heel leuk. De leerlingen konden op die manier heel goed meevolgen en meezingen. Het was wel een lange muziekles die ik in het vervolg zou verdelen in twee lessen want de leerlingen waren het zingen naar het einde toe wel een beetje moe. Gelukkig had ik enkele activiteiten voorzien die ervoor zorgden dat de les niet eentonig werd. Kortom een les om nog regelmatig te gebruiken in de 1e graad!
| Klassikale prenten |
| Klassikale prenten |
| Prenten voor elke leerling |
Hallo,
BeantwoordenVerwijderendit lijkt me een zeer leuke les.
Waar heb je de partituur van dit liedje gevonden?
Leuke les ! Ga ik eens gebruiken in het 3de leerjaar, mits enkele aanpassingen aan het leerjaar waarin ik het geef.
BeantwoordenVerwijderenDank !
Heb je misschien de muziek van het liedje ook zodat ik het lied kan spelen ?
BeantwoordenVerwijderenHallo Kelly
BeantwoordenVerwijderenIk gebruik dit liedje ook in de klas, maar ik heb erg gedateerde prenten. Die van jou zijn supermooi! Zou je deze eventueel willen delen? Alvast bedankt
Ann
Hallo Kelly, wat een prachtige prenten heb je gemaakt! Zou je die met mij willen delen aub? vriendelijke groeten, Kim
BeantwoordenVerwijderenKan je me misschien de afbeeldingen doorsturen?
BeantwoordenVerwijderen